خانه بورس سهام - تحلیل تکنیکال و بنیادی - آموزش و مشاوره

اخبار و شایعات ، گزارش و تحلیل رویدادهای سیاست ، اقتصاد ، تجارت و سرمایه گذاری - بورس ، مسکن ، دلار ، طلا و آتی سکه

خانه بورس سهام - تحلیل تکنیکال و بنیادی - آموزش و مشاوره

اخبار و شایعات ، گزارش و تحلیل رویدادهای سیاست ، اقتصاد ، تجارت و سرمایه گذاری - بورس ، مسکن ، دلار ، طلا و آتی سکه

پاسخ به سوالات کاربران

با سلام به کاربران عزیز کافه بورس

با نبود اخبار روشن و مثبت شاهد تشکیل صف های فروش هستیم.اما این صف ها پایداراند ؟ ما هم به صف ها وارد شویم ؟ بازار چقدر اصلاح می کند ؟


در مطالب گذشته مکرر خاطر نشان می کردیم که از منظر اقتصادی و بنیادین بازار هنوز جا برای رشد دارد اما از منظر رفتار شناسی و تکنیکال بازار باید اصلاح قیمتی داشته باشد.اما دلیلمان چه بود ؟ و چکار کنیم ؟

در ماه های گذشته بورس شباهت هایی به دلار در زمستان داشت.جو حاکی از خوش بینی مفرط نسبت به رشد قیمت بود و عمده حقیقی ها در صف های خرید قرار گرفته بودند.اما نکته سوال بر انگیز حجم معاملات بالا بود که در روزهای بسیاری بالاتر از 1200 میلیارد تومان سهم ما بین حقیقی ها و حقوقی ها جا به جا میشد.

طبیعی است در بازاری که همه اخبار مثبت است و همه حقیقی ها در صف خرید اند و حجم معاملات بالاست در این بازار طرف تقاضا بر عهده حقیقی و طرف عرضه بر عهده حقوقی خواهد بود و در این بازار حجم معاملات بسیار بالا نشان دهنده فروش سنگین توسط حقوقی ها است که البته بی دلیل هم نیست.


بنده در کلاس ها و مطالبی که به نگارش در می آمد مدام تاکید بر این امر داشتم که حقوقی در بازار مثبت بی جهت نمی فروشد.در حقیقت این رفتار حقوقی ها و سرمایه گذاری هاست که به بازار جهت می دهد.طبیعتا ماهیت این دسته از فعالان بازار این است که در کف می خرند و در سقف می فروشند.


به تبع برای اینکه بتوانند در کف بخرند باید حقیقی ها در آن هنگام فروشنده باشند و برای اینکه در سقف بفروشند باید حقیقی ها در آن هنگام خریدار باشند.لازمه این اشتباه حقیقی ها هیم این است که فریب خورده بازار باشند.این فریب نیز عمدتا توسط رسانه های مرتبط و کارشناسان وابسته انجام می شود.

به نمودار پایین دقت کنید :



( نمودار بالا فلسفه تشکیل امواج الیوت است و در کلاس های تکنیکال به تفکیک موج ها از یکدیگر جدا می شوند. )


اما دلیل بنیادین بازار برای افت چیست ؟

بنده سیاست گذاری بازار را در ید قدرت کانون کارگزاران می بینم.برداشت بنده این است که در آنجا برای پوزیشن خرید یا فروش بازار تصمیم گیری می شود و هم سیگنال دهی به بازار.


معمولا پس از جلسات کانون کارگزاران کارشناسان وابسته به این کانون اقدام به انتشار مطالب تحلیلی در بازار می کنند که عمدتا نیز در راستای فریب و هدایت افکار عمومی است.( چرا که در بازاری که حقوقی های می فروشند مدام تاکید می کنند بازار تا شب عید مثبت است.البته درغ نمی گویند اما این نکته را هم نمی گویند که ابتدا بازار اصلا 20 تا 30 درصدی می کند و سپس تا عید مثبت می شود ).


فریب هم قابل توجیه است.به این جهت که اگر کسی به گوش بازار نجوا نکند که جا برای رشد هست آیا دیگر خریداری از حقیقی ها وارد بازار می شود ؟!! 


در فصل پاییز با توجه به رشد بالای قیمت نجوا هایی به گوش می رسید که دولت و سازمان بورس به سرمایه گذاری ها ، کارگزاری ها و سهامداران عمده در حال فشار آوردن بودند برای فروش سهام ، جواب دهی به تقاضای سنگین بازار و جمع آوری نقدینگی برای کنترل تورم.

از طرفی خود سازمان نیز با عرضه اولیه ها و افزایش سرمایه ها درصدد خارج کردن نقدینگی از بازار بر آمد که به تبع اسباب کاهش تقاضا و افزایش عرضه در سنوات بعدی را فراهم می کند.


پیش بینی روزهای آتی :

با توجه به اینکه در فصل پاییز سازمان و دولت در صدد کاهش نقدینگی بودند به تبع بخشی ا نقدینگی از بازار توسط افزایش سرمایه ها و عرضه اولیه ها از بازار خارج شده است.از طرفی حقوقی ها در پوزیشن فروش بودند و باید توجه داشت که در حال حاضر کاملا نقد هستند و این نقدینگی از بازار خارج نشده است.از طرف دیگر برخی سهامداران عمده ، هلدینگ ها و حقوقی ها سهام کنترلی شرکت های زیر مجموعه خود را به بازار عرضه کرده اند که حتما تاکید می کنم حتما باید این سهام را از بازار جمع آوری کنند.


پس می توان گفت در حال حاضر 2 طرف در بازار هستند که نیاز مبرم به خرید دارند ( البته این توان بالقوه است ) یکی حقوقی ها و سرمایه گذاری ها دیگری سهامداران عمده که سهام مدیریتی دارند.


برداشت شخصی بنده این است که این دسته از فعالان بازار از جو ابهام سیاسی و اقتصادی فعلی در صدد استفاده برآمده اند تا با بزرگ نمایی اخبار منفی و ابهامات طرف عرضه را به شدت تقویت کنند ( صف های فروش تشکیل شود ) و پس از چند روزی که بازار منفی خورد و به تدریج هیجان منفی بازار فروکش کرد وارد بازار شوند و در نقش یک ناجی ( حمایت کننده از بازار ) و با گرفتن ژست قهرمانانه ( که احتمالا همزمان با انتشار غلو آمیز اخبار مثبت سیاسی و اقتصادی خواهد بود ) مجددا هم سهام مدیریتی خود را از بازار جمع کنند و هم نقدینگی خود را مجددا به کار بیاندازند.


در یک پیش بینی کلان نظر بنده این است که با توجه به اصلاح سیاست گذاری ها در دولت فعلی و تغییر نگاه به بازار سرمایه می توان انتظار رشد های بزرگی را در ماه ها و سالیان آتی مد نظر داشت اما در مقطع زمانی فعلی با توجه به جو بازار لزوم احتیاط در معاملات بسیار جدی است ( به زبان عامیانه از بازار فرار نکنید و فقط احتیاط کنید ).


توصیه می کنم از قرار گرفتن در صف های فروش خود داری کنید.زیرا این صف ها مادامی که بزرگان بازار کنار نشسته اند بر قرار است و کسی از آنها حمایت نخواهد کرد و زمانی این صف ها برچیده خواهد شد که حقوقی ها با تمام توان وارد بازار شده و سهام شما را مفت خریداری کنند.پس بی جهت وارد صف های فروش نشده و به التهابات منفی دامن نزنید.


در انتها لیست اخبار منفی روزهای اخیر و تاثیر این اخبار را در قسمت زیر درج کرده ایم :


سیاسی :


1.ابهام در فرآیند مذاکرات ژنو / تاثیر : احتمال شکست مذاکرات و تشدید تحریم ها

2.موضع گیری 77 سناتور سنای آمریکا / تاثیر : احتمال تصویب تحریم های جدید و عدم وتو توسط اوباما و احتمال رشد بهای نفت و طلا

3.پیشروی تروریست ها در عراق و به تصرف درآوردن فلوجه / تاثیر : احتمال رشد قیمت بهای نفت و طلا در جهان و تکانه های مثبت دلار در تهران


اقتصادی و سیاسی داخلی :


1.ابهام در بودجه پیشنهادی به مجلس و مواضع متفاوت مجلسی ها / تاثیر : احتمال تاثیر منفی شرکت های بورس از مباحث بودجه ای ، نرخ مواد اولیه و مالیات

2.استعفای 17 تن از اعضای کانون کارگزاران / تاثیر : پیچیدن زمزمه های تغییر مدیریت در بازار سرمایه و احتمال تغییر در سیاست گذاری ها ( ایجاد جو منفی و تشدید التهابات منفی به صورت تصنعی )

3.درگیری های سیاسی ما بین دولت و مجلس / تاثیر : بروز تنس سیاسی و ترس سرمایه گذاران


بازارهای موازی سرمایه گذاری :


1.افزایش مبلغ وام مسکن / تاثیر : خروج بخشی از نقدینگی از بازار سرمایه و انتقال به بخش مسکن به همراه انتقال بخشی از نقدینگی به سمت اوراق تسهیلات مسکن

2.افزایش مبلغ وام تعویض خودروهای فرسوده / تاثیر : خارج شدن خودروسازها از رکود و انتقال نقدینگی به بازار خودرو

3.وقوع ریسک سیاسی در بازار طلا ، ارز و نفت / تاثیر : خارج شدن بخشی از نقدینگی به سمت بازارهای فوق

نظرات (۲)

۲۴ دی ۹۲ ، ۱۹:۰۷ سینا عظیمی
سلام آقای مشکانی
روزتون بخیر
خیلی خیلی ممنونم از تحلیل جامعتون
سوالی داشتم. دلیلتون برای اینکه میگویید هلدینگ ها باید سهامشان را از بازار جمع کنند چیست؟ (از نظر آموزشی می‌پرسم) ممنون
پاسخ:
سلام
چون درصد مالکیت آنها کاهش یافته است و اگر بدین منوال بماند به جهت کاهش درصد مالکیت کرسی مدیریتی شان را از دست می دهند
۲۲ دی ۹۲ ، ۱۸:۰۱ سید مهدی قدمگاهی
با سلام
جناب اقای مشکانی همین تحلیل های شما و اهمیت سرمایه کاربران برای شما که واقعا من در طی این مدت با شما که اشنا بودم از نظر شما در درجه اول قرار دارد شما را از دیگر تحلیلگران متمایز نموده است جای تشکر و قدردانی دارد
در پناه یزدان موفق و موید باشید