خانه بورس سهام - تحلیل تکنیکال و بنیادی - آموزش و مشاوره

اخبار و شایعات ، گزارش و تحلیل رویدادهای سیاست ، اقتصاد ، تجارت و سرمایه گذاری - بورس ، مسکن ، دلار ، طلا و آتی سکه

خانه بورس سهام - تحلیل تکنیکال و بنیادی - آموزش و مشاوره

اخبار و شایعات ، گزارش و تحلیل رویدادهای سیاست ، اقتصاد ، تجارت و سرمایه گذاری - بورس ، مسکن ، دلار ، طلا و آتی سکه

پاسخ به سوالات کاربران

ر شانزدهمین روز آذرماه، قیمت دلار پس چند روز آرامش و قرار گرفتن در سطح 3370 تومان، هیجانی شد و از سطح 3400 تومان گذشت. دیروز قیمت دلار که تا ساعات میانی روز در مسیر کاهشی قرار داشت و تا 3360 تومان هم پایین آمده بود، با افزایش تحرکات بازیگران غیررسمی و بالا رفتن حجم خرید این گروه در مسیر افزایشی قرار گرفت تا پس از یک هفته، مجددا سطح قیمت به کانال بالای 3400 تومانی بازگردد.

مسیر افزایشی دلار 


در دومین روز هفته، بازار دو نیمه متفاوت داشت. بهای دلار که تا ظهر در مسیر کاهشی بود، در ادامه روز در مسیر افزایشی قرار گرفت. دیروز شاخص بازار ارز معاملات خود را با قیمت 3365 تومان آغاز کرد که افتی 5 تومانی نسبت به روز ابتدایی هفته داشت.

قیمت این ارز تا نزدیکی‌های ساعت 12 در حوالی همین سطح باقی ماند و نوسان‌های جزئی داشت، اما پس از این بهای این ارز در مسیر صعودی قرار گرفت و بعد از ساعت یک بعدازظهر قیمت دلار بر تابلوی اکثر صرافی‌ها 3380 تومان ثبت شد.

در ادامه روز بهای دلار به افزایش خود ادامه داد و در ساعات انتهایی بازار نرخ فروش بر تابلوی بیشتر صرافی‌ها 3415 تومان ثبت شد که افزایش 45 تومانی نسبت به روز شنبه داشت. آخرین باری که دلار از این سطح قیمتی عبور کرده بود، به یکشنبه گذشته بازمی‌گشت. بالا رفتن نرخ فروش دلار در حالی صورت گرفت که از سه‌شنبه هفته قبل سطح قیمتی دلار 3370 تومان بود و در دو روز کاری نیز بهای این ارز نسبت به روز قبل نوسانی نداشت.

با بالا رفتن قیمت فروش دلار نقدی، نرخ صدور حواله نیز بین بازیگران رسمی بازار تغییر کرد؛ در‌حالی‌که در ساعات ابتدایی بازار نرخ فروش حواله 3400 تومان بود، در ساعات انتهایی نرخ فروش تا 3440 تومان رشد کرد. همچنین در بازار دیروز نرخ فروش دلار در جزیره کیش کمی پایین‌تر از بازار پایتخت بود.

دیروز قیمت دلار در این منطقه آزاد 3410 تومان بود و اختلافی 5 تومانی با نرخ پایتخت داشت.  گروهی از فعالان رشد قیمتی روز قبل را ناشی از تحرکات بازیگران غیررسمی عنوان کردند. به گفته آنها در ساعات ابتدایی بازار دیروز قیمت دلار بین فعالان غیررسمی تا 3355 تومان پایین آمد. پس از رسیدن قیمت به این سطح برخی از بازیگران به خرید ارز پرداختند و دلار در مسیر صعودی قرار گرفت. با قرار گرفتن این ارز درمسیر افزایشی، تمایل فعالان بازار برای خرید بیش از پیش بالا رفت.

به گفته فعالان در چند روز گذشته، حجم معاملات و خرید و فروش در بازار متعادل بود، ولی دیروز اکثر معامله‌گران متقاضی خرید ارز بودند. به گفته آنها شایعه کمبود ارز موجود در بازار و برخی رفتارهای سفته‌بازانه از عوامل اصلی افزایش تقاضای ارز بود. به‌نظر می‌رسد نوسانات قیمتی هفته قبل نیز در بالا رفتن تقاضای فعالان غیررسمی نقش زیادی داشت.

با توجه به نوسانات هفته پیش و رشد قیمتی دلار در روز قبل پس از چند روز ثبات، ذهنیت افزایش دوباره قیمت‌ها بار دیگر بین فعالان غیررسمی شکل گرفت.  به گفته فعالان، بخش زیادی از خریداران بازار دیروز را متضرران ارزی تشکیل می‌دادند. یکشنبه هفته قبل تعداد زیادی از بازیگران غیررسمی با قیمت‌هایی بالاتر از 3480 تومان به خرید ارز پرداختند.

با شروع نوسان روز گذشته، این بازیگران تمام تلاش خود را کردند تا با خریدهای بالا زمینه دوباره افزایش دلار را فراهم کنند و با بالا رفتن قیمت ضرر قبلی خود را جبران کنند. در اکثر ساعات روز قبل نرخ خرید دلالان 5 تا 10 تومان بالاتر از نرخ خرید صرافی‌ها بود و دلالان تلاش می‌کردند ارز موجود در بازار را تا جای ممکن جمع‌آوری کنند. اکثر آنها سعی می‌کردند با اعلام نرخ‌هایی بالاتر از نرخ خرید صرافی‌ها در بازار جو روانی ایجاد کنند. 

 حباب منفی سکه


دیروز قیمت سکه همسو با افزایش دلار در بازارهای داخلی بالا رفت. در دومین روز هفته هر سکه بهار آزادی به بهای 956 هزار تومان معامله شد که افزایشی 4 هزار تومانی نسبت به روز قبل داشت. با وجود این افزایش، بهای سکه بازار از ارزش ذاتی این فلز گرانبها کمتر و حباب قیمتی سکه منفی بود. دیروز ارزش ذاتی سکه 959 هزار تومان بود و اختلافی 3 هزار تومانی با قیمت بازار داشت.

عامل اصلی این حباب، عدم تناسب رشد سکه در مقایسه با دلار بود. دیروز قیمت دلار در بازارهای داخلی 3/1 درصد بالا رفت و به دنبال آن قیمت سکه تنها4/0 درصد بالا رفت. به این ترتیب قیمت سکه متناسب با افزایش دلار رشد نکرد و حباب قیمتی سکه منفی شد.