خانه بورس سهام - تحلیل تکنیکال و بنیادی - آموزش و مشاوره

اخبار و شایعات ، گزارش و تحلیل رویدادهای سیاست ، اقتصاد ، تجارت و سرمایه گذاری - بورس ، مسکن ، دلار ، طلا و آتی سکه

خانه بورس سهام - تحلیل تکنیکال و بنیادی - آموزش و مشاوره

اخبار و شایعات ، گزارش و تحلیل رویدادهای سیاست ، اقتصاد ، تجارت و سرمایه گذاری - بورس ، مسکن ، دلار ، طلا و آتی سکه

پاسخ به سوالات کاربران
واکنش ایران به ادعای اعطای امتیازات قابل توجه در مذاکرات هسته ای اخیر، اظهارات وزیر خارجه انگلیس درباره مذاکرات هسته ای ایران و 1+5، مخالفت معاون رئیس جمهور آمریکا با وضع تحریم های جدید علیه ایران و اظهارات یک مقام ارشد سعودی درباره نقش ایران در مبارزه با تروریسم، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است. 

به گزارش «تابناک»، در پی انتشار ادعایی در برخی منابع غربی مبنی بر اعطای امتیازاتی از سوی ایران برای تمدید مذاکرات هسته ای، امروز روزنامه «تایمز اسرائیل» واکنش ایران به این ادعاها را بازتاب داده است. این روزنامه می نویسد یک مقام ارشد ایرانی گزارش های منتشره درباره اعطای امتیازاتی قابل توجه از سوی ایران برای ادامه مذاکرات هسته ای را رد کرده است. بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران ضمن بیان این مطلب گفته شرایط تمدید مذاکرات اخیر، مشابه شرایطی بوده که در زمان تمدید قبلی وجود داشت و هیچ تعهد جدیدی در این زمینه اضافه نشده است. پیشتر منابع غربی مدعی موافقت ایران با بازرسی های سرزده و کاهش بیشتر ذخایر اورانیوم خود شده بودند.

در همین حال، وزیر خارجه انگلیس در اظهاراتی، خواستار عدم اعطای امتیازات بیش از حد از سوی گروه 1+5 به ایران شده است. «گالف تودی» از جمله مطبوعاتی است که اظهارات فیلیپ هاموند را بازتاب داده و می نویسد به گفته وی، انگلیس و دیگر کشورهای طرف مذاکره با ایران، نباید برای دستیابی به توافق و آسودگی خیال خود «امتیازاتی غیرعقلانی» به ایران بدهند. وی در این زمینه گفته: «ما باید تداوم را به آسودگی ترجیح دهیم... حفظ موضع بنیادین خود درباره غنی سازی به جای تن دادن به وسوسه اعطای امتیازات غیرمعقول برای دستیابی به توافق». وی در ادامه به کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس اطمینان داده که نگرانی های امنیتی آن ها در مذاکرات در نظر گرفته می شود.

جو بایدن، معاون رئیس جمهور آمریکا، از جمله دیگر مقامات غربی است که روز گذشته درباره موضوع مذاکرات هسته ای ایران به اظهارنظر پرداخته است. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، بایدن اظهار داشته بخت دستیابی به توافق با ایران چندان بالا نیست؛ اما این موضوع همچنان ارزش پیگیری کردن دارد. وی که در موسسه بروکینگز سخنرانی می کرده، مخالفت خود را با وضع تحریم های جدید علیه ایران اعلام کرده و گفته در شرایطی که بخت پیشرفت مذاکرات همچنان وجود دارد، نباید با وضع تحریم های جدید ریسک شکست مذاکرات را پذیرفت. وی مدعی شده تحریم هایی که تاکنون علیه ایران وضع شده سبب کند شدن روند اقتصاد این کشور و همچنین برنامه هسته ای آن شده است.

در نهایت، در میان دیگر مطالب، روزنامه «گالف دیلی نیوز» بحرین اظهارات یک مقام سعودی را بازتاب داده که درباره نقش آفرینی ایران در مبارزه با تروریسم در منطقه سخن گفته است. به نوشته این روزنامه، یک مقام ارشد سعودی گفته کشورش تمایل دارد تا برای تشکیل جبهه ای واحد علیه تهدیدات مشترک، روابط خود را با ایران نزدیک تر کند. نیاز مدنی، وزیر دولت عربستان در امور خارجه اظهار داشته: «ایران یک کشور مهم در منطقه است و آماده گفت و گو با این کشور هستیم. این رویکرد همواره ستون فقرات سیاست خارجی عربستان سعودی را تشکیل داده است». به گفته وی، برای موفقیت گفت و گو میان دو کشور، این روند باید بر پایه اعتماد، شفافیت و اعتبار بنا شود.