خانه بورس سهام - تحلیل تکنیکال و بنیادی - آموزش و مشاوره

اخبار و شایعات ، گزارش و تحلیل رویدادهای سیاست ، اقتصاد ، تجارت و سرمایه گذاری - بورس ، مسکن ، دلار ، طلا و آتی سکه

خانه بورس سهام - تحلیل تکنیکال و بنیادی - آموزش و مشاوره

اخبار و شایعات ، گزارش و تحلیل رویدادهای سیاست ، اقتصاد ، تجارت و سرمایه گذاری - بورس ، مسکن ، دلار ، طلا و آتی سکه

پاسخ به سوالات کاربران



شاخص بورس تهران روز گذشته در ادامه روند نزولی خود پس از تمدید مذاکرات 751 واحد دیگر افت کرد و به رقم 70 هزار و 291 واحد رسید که این رقم کمترین مقدار شاخص در 14 ماه گذشته و از بیستم مهر ماه محسوب می‌شود. حجم و ارزش معاملات هر چند نسبت به روزهای قبل از مذاکرات رقم قابل توجهی نبود اما نسبت به روز گذشته به ترتیب با رشد 28 و 56 درصدی نسبت به روز چهارشنبه مواجه شد. 

کارشناسان دلایل روند نزولی شکل گرفته در بورس تهران را کاهش سریع قیمت نفت، تحرکات و نوسانات در بازار ارز، موارد مربوط به بودجه سال 94 وتمدید مذاکرات می‌دانند و این سه عامل را از جمله مواردی که موجب ایجاد تردید در سرمایه‌گذاران برای فعالیت در بازار سهام می‌شوند، عنوان می‌کنند. این در حالی است که کارشناسان معتقدند برخی از این عوامل از جمله نرخ ارز سیگنال گمراه‌کننده‌ای به بازار ارسال می‌کند. در طرف دیگر نیز کارشناسان معتقدند بازار ارز نیز از حرکت بورس تاثیر گرفته که تحلیل درستی نیست.


 برخی کارشناسان نیز خبر تغییر مدیریت سازمان بورس را از جمله دلایلی می‌دانند که به فضای صبر و انتظار سرمایه‌گذاران دامن زده و ابهاماتی را پیش روی آنها گذاشته است. در این رابطه، نصرالله برزنی، کارشناس بازار سهام به موارد تاثیر گذار بر روند نزولی شاخص در روزهای اخیر اشاره کرد و گفت: هرچند عواملی چون تمدید مذاکرات و کاهش قیمت سریع نفت و ارائه بودجه 94 بر روند نزولی شاخص تاثیر گذاشته است اما سرمایه‌گذاری در بورس یک سرمایه‌گذاری بلند مدت بوده و این کاهش‌ها در بازار سهام دور از انتظار نیست، چرا‌که نوسانات جزو ذات بازار سهام است.


وی به تجربه بورس‌های دنیا اشاره کرد و گفت: بورس کشورهای آسیای جنوبی (مثل کره و هنگ‌گنگ) در دو دهه گذشته ریزش قیمتی را تجربه کرده و بحران‌هایی را از سر گذراندند اما پس از آن با قدرت بیشتری به کار خود ادامه دادند.
وی افزود: در تمام بازارهای اوراق بهادار نوسان وجود دارد بنابراین روند شکل گرفته نگران‌کننده نیست و در راستای اصلاح قیمت سهام است.این کارشناس بازار سهام به ماهیت بازار‌های اوراق بهادار اشاره کرد و ادامه داد: ارزش‌گذاری در بازار اوراق بهادار نسبت به بازارهای کالایی مشکل بوده و جنبه‌های روانی در آن بسیار اثر گذار است و بسیاری از افت و خیز‌ها به هیجانات روانی سرمایه‌گذاران بستگی دارد.وی ادامه داد: نگرانی سرمایه گذاران از بودجه سال 94 به این صورت است که ممکن است دولت برای پوشش کسری بودجه از منابع دیگری استفاده کند و این مساله بازار را متاثر کند.


برزنی به قیمت سهم صنایعی که از پتانسیل رشد خوبی برخوردار هستند، اشاره کرد و افزود: پتروشیمی‌ها،معدنی‌ها،فولادی‌ها، بانک‌ها و خدماتی‌ها تحت شرایط سخت نیز می‌توانند توسعه یابند؛ برای مثال پتروشیمی‌ها بر اثر کاهش قیمت نفت خام به‌عنوان سوخت و ماده اولیه و افزایش قیمت ارز که می‌تواند موجب افزایش درآمد ریالی صادرات این بخش شود،از پتانسیل خوبی برای رشد برخوردار است. این کارشناس بازار سهام به وضعیت گروه خودرویی اشاره کرد و افزود:خودرویی‌ها نیز از پتانسیل خوبی بهره مند هستند اما برای احیای این پتانسیل به زمان بیشتری نیاز دارند چرا که مسائلی این صنعت را با مشکلاتی مواجه ساخت.وی افزود: تحریم‌ها و مساله کنترل قیمت که در زمان دولت نهم و دهم به این صنعت تحمیل شد از این دست موضوعات است؛ به‌طوری که به رغم افزایش بهای مواد اولیه و دستمزد نمی‌توانستند قیمت خودرو را افزایش دهند، بنابراین این مسائل به صنعت خودرو آسیب‌هایی وارد کرد که احیای آن به زمان بیشتری نیازدارد. وی در پاسخ به این سوال که آیا تغییر مدیریت سازمان بورس نیز از دلایل روند نزولی شاخص بوده است، گفت: روند کاهش قیمت قبل از اخبار تغییر مدیریت آغاز شده بود بنابراین اینکه تغییر مدیریت موجب کاهش قیمت‌ها شده است، صحیح نیست اما این تغییر موجب ابهاماتی شده که به فضای صبر و انتظار بازار دامن زده است، چرا‌که سیاست‌های تیم مدیریتی جدید برای سرمایه‌گذاران مبهم است. برزنی به انتظار بازار و سرمایه‌گذاران از مدیریت جدید اشاره کرد و گفت: در همه جای دنیا در شرایطی که قیمت سهام روند نزولی دارد دولت و موسسات عمومی بزرگ مثل صندوق‌های بازنشستگی در نقش خریدار ظاهر می‌شوند؛ به‌طور مثال فدرال رزرو 50 میلیون دلار نقدینگی به بازار سهام وارد کرد.


وی افزود: در کشور ما نیز بانک‌ها و بانک مرکزی می‌توانند با خرید سهام روند نزولی بازار را تغییر دهند بنابراین دستور وزارت اقتصاد و بانک مرکزی به بانک‌ها در زمینه تزریق نقدینگی به بورس اقدام بسیار مناسبی بود.وی ادامه داد: منافع این موسسات عمومی و صندوق‌های بازنشستگی در گرو رونق بازار است، پس وقتی در بازار سرمایه‌گذاری می‌کنند موجب افزایش قیمت سهام می‌شوند و با ایجاد فضای اطمینان‌بخشی، سرمایه‌گذاری‌های کوچک‌تر را هم به سرمایه‌گذاری در بورس ترغیب می‌کنند؛ بنا‌براین بازار از مدیریت جدید انتظار ایجاد ابزارهای اعتماد‌بخشی و ایجاد امنیت دارد.


 وی در پایان اقدامات تیم مدیریتی سابق را ارزنده دانست و گفت: تیم مدیریتی پیشین با ایجاد ابزارهای نوین در بورس و فرابورس و ایجاد قوانین و مقررات مناسب اقدامات بزرگی در راستای توسعه بازار انجام داد و امید است مدیریت جدید نیز با ادامه مسیر تیم مدیریتی سابق در جهت توسعه بازار قدم بردارد. وی بزرگ کردن بازار، شفافیت بیشتر، معاملات منصفانه‌تر و نظارت‌های دقیق‌تر را از جمله اقدامات مدیریت پیشین عنوان کرد.