خانه بورس سهام - تحلیل تکنیکال و بنیادی - آموزش و مشاوره

اخبار و شایعات ، گزارش و تحلیل رویدادهای سیاست ، اقتصاد ، تجارت و سرمایه گذاری - بورس ، مسکن ، دلار ، طلا و آتی سکه

خانه بورس سهام - تحلیل تکنیکال و بنیادی - آموزش و مشاوره

اخبار و شایعات ، گزارش و تحلیل رویدادهای سیاست ، اقتصاد ، تجارت و سرمایه گذاری - بورس ، مسکن ، دلار ، طلا و آتی سکه

پاسخ به سوالات کاربران

با سلام به کاربران عزیز

افت روزهای اخیر پس از رشد ماه های گذشته به حدی برای فعالان غیر منتظره بود که تقریبا موجب شک تازه واردان شده است.

جدا از اینکه بورس و رشد آن به متغیر های اقتصادی مرتبط است به هر حال هیجانات سهامداران خرد و تصمیمات سهامداران عمده نیز نقش موثری در در تعییر مسیر بازار دارد.

هر چند بنده در ماه گذشته تقریبا فروشنده بودم و مقداری جزئی سهام در پرتفوی بنده است اما من هم مثل دوستان از بابت افت ناراحتم و اینکه می بینم دوستان به این حد نگران اند موجب تاثر من نیز هست.دوستان زیادی از ما در مورد آینده سوال می کنند که موجب تاثر بنده نیز شده است.

به جهت اینکه بهتر بتوانیم بازار را با هم بررسی کنیم به نظر بنده ابتدا به رفتار شناسی فعالان حقیقی و حقوقی بپردازیم و سپس بررسی بر روی شاخص داشته باشیم.

پس از انتخابات ریاست جمهوری اخیر موجی از خوش بینی ها در بازار های سرمایه ای حاکم شد که برآیند آن در افت بازار طلا به تبعیت از دلار ، فروکش کردن تب تورمی مسکن و رشد بورس متبلور گردید.

دولت جدید نیز با سیاست کنترل نقدینگی درصدد حمایت از بورس و انتقال نقدینگی از بازار دلار و طلا به بورس برآمد که موجب هیجانی تر شدن بازار گردید.در این بین سازمان نیز با سفارشات تبلیغاتی پر حجم وارد به صدا و سیما گردید و نقدینگی خرد را به بازار هدایت نمود.در روزهای تابستان که حجم معاملات کم بود و بیشتر شاهد صف های خرید بودیم اما پس از مذاکرات ژنو بود که اوضاع کمی تغییر کرد.

در این زمان اعتماد اکثر صاحبان سرمایه به دولت تقویت شده و به حمایت از روند مورد نظر دولت که همان انتقال نقدینگی به بورس بود برآمدند.در این بین اما نکته نگران کننده هیجان دهی تصنعی حقوقی ها به بازار و تیلیغات کثیر تلویزیونی بود.نکته دیگری که بسیار نگران کننده بود حجم معاملات بسیار بالا بود که در مطالب گذشته به کررات در مورد آن صحبت نموده ایم.

نکته حجم معاملات بالا این بود که با توجه به حجم بالای اخبار مثبت طبیعتا رشد تقاضا توسط تازه واردان و حقیقی ها قابل انتظار است اما عرضه بسیار بالا در این زمان فقط از سهامداران حقوقی بر می آید.مقایسه میزان سهام شناور شرکت ها در اوایل پاییز و اوایل تابستان کاملا موکد این سخن است که در فصل پاییز حقوقی ها تنها فروشنده عمده بازار بودند.

در این بین حقیقی ها نیز تنها خریدارن خوش بین بازار به روزهای آتی بودند که با افت اخیر بسیار نگران شده اند.

اما چرا به یکباره بازار فرو ریخت ؟ همین طور که در مطلب گذشته اشاره شد بازار در ید قدرت کانون کارگزاران است.همان زمان که به یکباره خبر جعلی استعفای 17 تن از اعضای کانون در بازار منتشر شد بنده در مطلبی خاطر نشان کردم که برنامه هایی در بازار در جریان است و سهامداران بسیار مراقب باشند و احتیاط کنند.بعد هم با انتشار خیر جعلی تغییر مدیریت در صدد کاهش و مدیریت هیجان بازار برآمدند که به نوعی مدیریت طرف تقاضا است.

در عین حال فشار دولت به شرکت های سرمایه گذاری برای فروش نیز کاملا مشخص کننده نظر دولت برای جلوگیری از رشد بازار است.

اینکه به نهادی همچون کانون کارگزاران چنین قدرتی عطا شود که بتواند به تنهایی نسبت به مدیریت بازار اقدام کند و از این طریق درصدد کسب سود به نفع خود و از طرفی تحمیل زیان به سهامداران حقیقی گردند نشان می دهد جای خالی نهاد هایی چون کانون سهامداران حقیقی بسیار در بازار احساس می شود.

به عنوان یک تجربه بنده در سلیان گذشته به کرات دیده ام که نهاد های صنفی بازار سرمایه هنگامی که انتظار برای اخبار مثبت وجود دارد اقدام به تزریق هیجان به بازار می کنند و دقیقا زمانی که هنگام وقوع آن خبر مثبت است اقدام به تزریق هیجانات در جهت عکس می کنند.دقیقا این تجربه ما با زمان اجرایی شدن مذاکرات ژنو همزان گردید که نشان دهنده این واقعیت است که بازار سرمایه پیش از وقوع یک خبر عواید آن را پیشخور می کند.

بررسی شاخص : 

 

 شاخص

 

همانطور که در تصویر فوق می بینید روند صعودی کوتاه مدت که با فلش قرمز نشان داده شده است شکسته شده که نشان دهنده افت تا خط روند صعودی میان مدت زرد رنگ است.خط زرد رنگ حوالی 81700 واحد از افت بیشتر قیمت جلوگیری کرده است.انتظار تکنیکال این است که در صورت حفظ شاخص بالای این سطح مجددا موج صعودی کوتاه مدتی تشکیل شود اما چنانچه این سطح شکسته شود احتمال افت شاخص به حوالی 77000 و 75000 واحد در صورت تداوم شرایط وجود دارد.در نهایت نیز 74000 واحد به عنوان کف بسیار محکم قیمت قلمداد می گردد.

در انتها و برای جمع بندی نظر بنده این است که یک احتمال خفیف برای رشد کوتاه مدت وجود دارد اما احتمال در بازه یک ماهه بازار ابتدا منفی شده و سپس نوسانات گوسفندی خواهد داشت.احتمالا حوالی دهه اول اسفند ماه نیز زمان مناسبی برای خرید شب عید خواهد بود.

امید بنده به این است که خط زرد رنگ شکسته نشود و بازار در میان مدت صعودی باقی بماند اما چنانچه این سطح شکسته شد توصیه بنده به کناره گیری از بازار است تا زمانی که شاخص به خط روند صعودی سبز رنگ برسد.

یک نکته را هم تاکید کنم اینکه از آنجا که شاخص بسیار نزدیک به خط روند صعودی میان مدت خود است پیش بینی بازار بسیار دشوار است.در این هنگام معمولا تحلیلگران دست به قلم نمی برند تا زمانی که ابتدا سقف و کف روند جدید مشخص شود سپس اقدام به پیش بینی شاخص می کنند.بنده هم که دست به قلم شدم بدین جهت بود که دوستان را نگران میدیدم و نگرانی داشتم هیجانات منجر به زیان بیشتر دوستان گردد.

از منظر بنیادین و روانشناختی احتمال می دهیم بازار فعلا تا یک ماه آینده در کانال خنثی یا نزولی کوتاه مدت و پله ای مثبت باشد.تا آن زمان بهتر است از هیجان پرهیز کنید.در موج صعودی بعدی بازار که احتمالا اواسط اسفند خواهد بود گروه بانکی ، حمل و نقل و پتروشیمی احتمالا از گروه های پیشتاز خواهند بود.سهم های بانک تجارت ، صادرات ، مپنا ، حکشتی ، شبندر ، جم ، زاگرس و پارسان نیز تحت نظر بنده هستند.فعلا معامله بر روی این سهم ها نداشته باشید اما در 30 روز آینده سعی کنید به این سهم ها نیم نگاهی داشته باشید تا اطلاعات تکمیلی تر را کسب کنید.

نظرات (۴)

۰۸ بهمن ۹۲ ، ۱۸:۴۲ سید مهدی قدمگاهی
با سلام ممنون و تشکر از شما جناب اقای مشکانی
۰۷ بهمن ۹۲ ، ۱۱:۴۹ سینا عظیمی
تصویر آمد.ممنون
۰۷ بهمن ۹۲ ، ۱۱:۴۲ سینا عظیمی
در مرورگرهای من تصویر نمایش داده نمیشه
۰۷ بهمن ۹۲ ، ۱۱:۴۱ سینا عظیمی
بسیار ممنون